Brug for hjælp? Vi er her for dig

Vi har samlet alle de spørgsmål, som vi oftest modtager. Finder du ikke den nødvendige hjælp nedenfor, er du naturligvis altid velkommen til at skrive til support@bluewhale.dk.

Hvordan fungerer Bluewhale?

Hvordan sender jeg en sikker mail med Bluewhale?

Du skal bruge din modtagers email-adresse og herefter vælger du, hvordan din modtager skal åbne din besked:

  • med SMS pinkode
  • med MitID
  • med kodeord
  • med norsk Bank ID til mobil
  • eller direkte til en ‘sikker post’-mailadresse – Bluewhale finder selv ud af, om den adresse, du sender til, er en ‘sikker post’-mailadresse.

Du kan sende fra vores webapp eller direkte fra Outlook på pc

Hvordan modtager jeg en besked sendt med Bluewhale?

Når du har sendt beskeden, vil modtageren vil få en mail med et link, og du vil selv modtage en afsendelseskvittering.

For at åbne beskeden klikker modtageren på linket ”Åbn pinkodebeskyttet besked” og vælger herefter ”Få PIN-kode tilsendt med SMS”.

Modtageren indtaster pinkoden og kan herefter se din besked.
Når beskeden er blevet åbnet, modtager du en download-kvittering.

Hvilke email-adresser kan jeg sende til?

Du kan sende til alle email-adresser og mailsystemer i hele verden.

Sender jeg fra min egen email-adresse, når jeg sender med Bluewhale?

Ja, din egen email-adresse fremgår som afsender, så du kan sagtens benytte din nuværende email-adresse, når du opretter en bruger hos Bluewhale.

Det svar, jeg får retur fra modtager, hvor gemmes det?

Når modtager svarer på en Bluewhale-forsendelse, skal du aktivt vælge at gemme svaret lokalt på din computer.
Bluewhale opbevarer ikke forsendelsen, og den kan hverken åbnes eller læses af os – det kan kun du og din modtager, som har den rette nøgle til at åbne beskeden.

Min modtager får ingen pinkode på sms?
  1. Har modtageren trykket på knappen ”Få pinkode sendt med SMS”?
  2. Har du som afsender indtastet et fungerende mobilnummer som modtageren har adgang til?
  3. Er det den rigtige landekode?
  4. Kan du sende en almindelig SMS til det mobilnummer?

Hvis svaret på disse spørgsmål er ja:

Modtageren skal prøve at slukke og tænde for sin mobiltelefon.

Hvordan valideres modtager ved brug af Kodeord?

Du skal først bruge ‘Invitations’-knappen, så din nye modtager kan oprette sit kodeord. Du kan ikke sende noget sikkert med Bluewhale, før modtageren har oprettet et kodeord.
Når modtageren har oprettet sit kodeord, modtager du en mailnotifikation, og du kan herefter sende din sikre besked.
Din modtager kan åbne beskeden (også fremtidige beskeder) med sit kodeord.

Kan jeg sende til en kommune?

Ja, Bluewhale sender med S/MIME til ’sikker post’-mailadresser. Bluewhale finder selv ud af, om den adresse, du vil sende til, er en ’sikker post’-mailadresse.
Du kan også sende sikkert og krypteret med kodeord til en kommune.
Vi anbefaler altid, at man giver sine modtagere besked om, at man nu anvender Bluewhale til at sende sikker mail.

Hvordan virker Bluewhale med sikker post (S/MIME)?

Med Bluewhale kan du let sende til ’sikker post’-adresser i organisationer, som har implementeret serverbaserede sikker post/tunnelløsninger, fx alle offentlige myndigheder.

Du kan sende til ’sikker post’ uden selv at installere et certifikat i Outlook. Bluewhale finder selv ud af, om den adresse, du vil sende til, er en ’sikker post’-mailadresse – og hvis den er, bliver mailen sendt med S/MIME.

For at svare sikkert kan modtageren benytte det svarlink, som er inkluderet i mailen.

Hvis du vil kunne modtage svar eller henvendelser via S/MIME, så skal du bestille og installere et certifikat i Outlook. Dette gør du selv.

Vi anbefaler altid, at du stadig anvender Bluewhales S/MIME-funktion, så du får gavn af automatikken, hvor modtageren automatisk slås op og S/MIME foreslås, hvis der kan findes et certifikat på modtageradressen/domænet. Med Bluewhales S/MIME-funktion har du desuden mulighed for at sende til tunnelmodtagere (fx hans.jensen@kk.dk) direkte fra Outlook.

Hvor længe er det krypterede link aktivt?

Linket er aktivt i 30 dage fra afsendelsesdatoen. Dette er for at overholde gældende lovgivning om personfølsomme data.
Du skal kontakte afsender og bede om at få forsendelsen sendt på ny, hvis dit link er udløbet.

Kan jeg bruge Bluewhale på Mac?

Ja, som Mac-bruger kan du benytte vores web-app til at sende sikker mail. Vores add-in til Outlook understøtter endnu ikke Mac, men måske kommer det en dag. Til da sender du sikker mail fra vores webapp. Du logger ind her på hjemmesiden, og så er du klar til at sende sikker mail.

Sikkerhed

Hvilken form for kryptering anvender Bluewhale?

Data på Bluewhales servere er AES 256-krypteret, og din forsendelse kan kun åbnes af rette modtager, som har den korrekte nøgle.
Bluewhale har ikke adgang til at se indholdet af forsendelserne – det kan kun afsender og modtager.

Jeg sender meget personfølsomme data, er TLS nok?

Datatilsynet anbefaler, at du til følsomme data anvender sikker kryptering, fx end to end. Når du anvender Bluewhale, får du et ekstra lag af sikkerhed. Vi validerer din modtager med 2-faktor sikkerhed, og vi sender beskeder og vedhæftede dokumenter i krypteret form. Dermed er du sikker på, at de følsomme oplysninger ikke vil kunne tilgås af andre end den rette modtager, hverken under overførsel eller i tilfælde af kompromittering af mailserveren.

Er Bluewhale certificeret?

Ja, Bluewhale er certificeret efter ISAE 3000.
Det er din garanti for, at data håndteres forsvarligt og i overensstemmelse med lovgivningen