+45 71 99 39 17 sales@bluewhale.dk

FAQ

Hvordan sender jeg en sikker mail med Bluewhale?

Du skal bruge din modtagers email-adresse og herefter vælger du, hvordan din modtager skal åbne din besked:

  • med SMS pinkode
  • med NemID
  • med kodeord
  • med svensk Bank ID eller norsk Bank ID til mobil
  • eller direkte til en ‘sikker post’-mailadresse – Bluewhale finder selv ud af, om den adresse, du sender til, er en ‘sikker post’-mailadresse.

Du kan sende fra vores webapp eller direkte fra Outlook på pc.

Hvordan modtager jeg en besked sendt med Bluewhale?

Du har modtaget en email med et link til den sikre besked. Tryk på linket, og bestil herefter pinkode på sms, indtast dit NemId eller kodeord, alt efter hvad din afsender har valgt. Se video om at modtage

Hvilke email-adresser kan jeg sende til?

Du kan sende til alle email-adresser og mailsystemer i hele verden. 

Kan jeg sende til en kommune?

Ja, Bluewhale sender med S/MIME til ’sikker post’-mailadresser. Bluewhale finder selv ud af, om den adresse, du vil sende til, er en ’sikker post’-mailadresse.
Du kan også sende sikkert og krypteret med kodeord til en kommune.
Vi anbefaler altid, at man giver sine modtagere besked om, at man nu anvender Bluewhale til at sende sikker mail.

 

 

Må mit kodeord til Bluewhale indeholde specialtegn?

Nej, kodeordet må ikke indeholde specialtegn.

Det svar, jeg får retur fra modtager, hvor gemmes det?

Når modtager svarer på en Bluewhale-forsendelse, skal du aktivt vælge at gemme svaret lokalt på din computer.
Bluewhale opbevarer ikke forsendelsen, og den kan hverken åbnes eller læses af os – det kan kun din modtager, som har den rette nøgle til at åbne beskeden.

Hvor længe er det krypterede link aktivt?

Linket er aktivt i 30 dage fra afsendelsesdatoen. Dette er for at overholde gældende lovgivning om personfølsomme data.
Du skal kontakte afsender og bede om at få forsendelsen sendt på ny, hvis dit link er udløbet.

Jeg sender meget personfølsomme data, er TLS nok?

Datatilsynet anbefaler, at du til de mere følsomme data anvender sikker kryptering, fx end to end. Når du anvender Bluewhale, får du et ekstra lag af sikkerhed. Vi validerer din modtager med 2-faktor sikkerhed, og vi sender beskeder og vedhæftede dokumenter i krypteret form. Dermed er du sikker på, at de følsomme oplysninger ikke vil kunne tilgås af andre end den rette modtager, hverken under overførsel eller i tilfælde af kompromittering af mailserveren.

Sender jeg fra min egen email-adresse, når jeg sender med Bluewhale?

Ja, din egen email-adresse fremgår som afsender, så du kan sagtens benytte din nuværende email-adresse, når du opretter konto hos Bluewhale.

Kan jeg bruge Bluewhale på Mac?

Ja, som Mac-bruger kan du benytte vores web-app til at sende sikker mail. Vores add-in til Outlook understøtter endnu ikke Mac, men måske kommer det en dag. Til da sender du sikker mail her fra siden under Login – Send med Bluewhale.

Hvordan valideres modtager ved brug af Kodeord?

Du starter med at bruge ‘Invitations’-knappen, så din nye modtager kan oprette sit kodeord.
Når modtageren har oprettet sit kodeord, modtager du en mailnotifikation, og du kan herefter sende din sikre besked.
Din modtager kan åbne beskeden (også fremtidige beskeder) med sit kodeord.

Hvilke måder kan Bluewhale validere modtager på?

Som afsender vælger du, hvordan din modtager skal valideres for at kunne åbne den sikre og krypterede besked. Vi har forskellige måder, hvorpå vi kan sikre, at det kun er den rette modtager, der kan åbne din forsendelse:

  • NemID CPR-Nummer
  • NemID CVR-Nummer
  • SMS Pinkode
  • Kodeord
  • Svensk Bank ID
  • Norsk Bank ID til mobil
  • S/MIME – ‘sikker post’-mailadresser.
Hvilken form for kryptering anvender Bluewhale?

Data på Bluewhales servere er AES 256-krypteret, og din forsendelse kan kun åbnes af rette modtager, som har den korrekte nøgle.
Bluewhale har ikke adgang til at se indholdet af forsendelserne – det kan kun afsender og modtager.

Se film om Bluewhales samarbejde med Wolters Kluwer
Se film: Sådan modtager du en besked med Bluewhale Sikker Mail
Min modtager får ingen pinkode på sms?
  1. Har modtageren trykket på knappen ”Få pinkode sendt med SMS”?
  2. Har du som afsender indtastet et fungerende mobilnummer som modtageren har adgang til?
  3. Er det den rigtige landekode?
  4. Kan du sende en almindelig SMS til det mobilnummer?

Hvis svaret på disse spørgsmål er ja:
Modtageren kan prøve at slukke og tænde for sin mobiltelefon.

Ved du, hvem der læser dine e-mails?

Med Bluewhale gør du.

Er du i tvivl om, hvad du har brug for? Så kontakt os – vi glæder os til at hjælpe dig!
Nem og fleksibel dansk løsning til sikker kommunikation i hele verden – siden 2007

Bluewhale er certificeret efter ISAE 3000.
Det er din garanti for, at data håndteres forsvarligt og i overensstemmelse med lovgivningen